SOTA-tur til Svarttjernshøgda

På grunn av ønske om å teste amatørradio fikk jeg med meg hele familien med på skogtur.

Publisert: 14.08.2020

Min første Summits on the Air (SOTA) tur skulle bli til Gyrihaugen. Samboer og meg parkerte litt for langt unna og trasket i et par timer før vi kom fram til toppen. Når vi var framme begynte det å hagle og bli veldig kaldt, så vi snudde og gikk hjem igjen uten å få testet HF-radioen. Det var veldig surt, så vi planla en ny tur, men denne gangen til en annen SOTA-topp.

Dagen kom for ny SOTA-tur, og vi hadde blinket ut en topp i Jevnaker som heter Svarttjernshøgda (LA/OL-046). Sønn var også med på dette så vi kjørte til Tverrsjøstallen og parkerte der. Så begynte vi å bevege oss oppover. Det var sti hele veien opp, men ikke så godt merket, så man måtte ha øynene med seg for å ikke spore helt av.

Det var 200 høydemeter fra parkeringen til toppen, 2 km og det tok oss 1 time. Vi stresset ikke opp til toppen.

På toppen var det et utkikkstårn/branntårn, og det var bra, for det var lite utsikt på toppen. Jeg satte opp antenne og begynte å kalle CQ SOTA. På tre minutter hadde jeg tre av de fire påkrevde kontaktene. Det var en i Sveits og to i Spania. Men den fjerde kontakten uteble. Etter et par timer med SQ SOTA begynte det å tordne. Jeg syntes ikke det var stas å sitte med 6 meter mast i lyn og torden, så vi pakket sammen og trasket ned igjen. Det vil si at jeg ikke fikk et eneste SOTA-poeng for den turen, men familien syntes det hadde vært en fin tur. Det vil også si at jeg må tilbake igjen på den toppen for å få poengene mine, men da skal jeg starte en del tidligere på dagen. Det virker som om det er lettere å få kontakter på morgenkvisten.

Skogfar med sotabeams antenne og mast og Yaesu FT-817 radio.

Skogfar sitter å kaller SQ SOTA. Møblemanget er fra Helinox. Det er en Helinox Chair One og Helinox Table One. Radioen jeg bruker er en Yaesu FT-817. Masta er fra SOTA-Beams, en tactical 6m høy mast og antennen er en Bandhopper 4 fra samme firma.